Nyttiga muffins

Japp, vi börjar inte direkt med en rivstart meeeeeeen ändå bra grejer!
Jag har försökt mig på bakning. Något jag är otroligt dålig på. Min matlagning och min bakning håller inte samma standard så att säga. Med bakning måste man följa en massa regler och mått, det är inte helt detsamma med matlagning. Hur som helst, så har jag försökt baka en muffins som man ska kunna käka innan träning. En energibomb som ger en extra push fram till skivstången!

Dom blev egentligen inte direkt jättebra, men jag bor i Oslo där alla ingredienser inte
står dukade på rad i sortementet. Och då får man helt enkelt försöka lösa det hela på ett eller annat vis. Det blev i varje fall en halvt GI muffins utan socker med honung, nötter, morot och trokade aprikoser. Inte helt fel pinkat!
Men jag måste nog knåpa ihop vad jag gjorde för fel förutom att jag saknade vetekli.
 
Här är i varej fall receptet ifall någon vill prova det:
 
4dl dinkelmjöl
2dl havregryn
1/2 dl vetekli
3 tsk bakpulver
1 dl hackade aprikoser
1 dl hackade nötter
1 tsk ingefära(malen)
2 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
2 st ägg
4dl vaniljyoghurt
3/4 flytande honung
1 dl matolja/rapsolja
1 mosad banan
2 rivna morötter
 
Ugn 200´C
 
Blanda ingredienserna i två separata bunkar.
Nr1: Mjöl, havregryn, nötter, aprikoser, vetekli, bakpulver, krydder.
Nr2: ägg, yoghurt, honung, olja, banan, morötter
 
Blanda ihop allting ordentlig i bunkarna innan dom slårs ihop. Använd gärna en elvisp för att blanda ihop allting till en jämnt smet/röra.
Placera ut ca 25 muffinsformar och fördela smeten.
Låt stå i ugnen i ca 20 minuter.
 
Hoppas ni lyckas bättre än mig!
Dock har jag inte gett upp projekt bakning! Det ska jag bara lära mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0