Sa tokigt det kan bli!

Ja verkligen! Och allra mest i Asien dar internet och datorer inte ar sa varst funktionella.
Men nu antligen kommer det lite update pics!

Vi var ju aven och besokte tunnlarna i Cu Chi. Sa sjukt intressant!

Dar ni ser mig titta fram ar en oppning in till tunnlarna. Men det
ar dock turist storlek pa denna ingangen, egentligen ar orginal ingangarna
mycket mindre! Det ar ju helt sjukt egentligen att en hel stad/by befanns sig
under marken under kriget i Vietnam!
Dom andra bilderna ar tunnlar som ar upp oppnade for att man ska kunna
ga ner och vidare under marken. Vi gick fakitiskt in dar. Man far
Krypa fram i morker,  sa vi krop inte langre an 20 meter. Om man
hade fatt riktig cellskrack eller panik dar nere hade det ju verkligen
blivit kaos. For man ar verkligen helt fast med folk framfor sig och bakom sig.
Jag kan inte fatta hur dom klarade sig nere i dessa systemen. Och dom kunde
gangarna utantill med! For det fanns djupa hal i vissa gangar och om man gick in
dar och ramlade ner kunde man omojligt komma upp, utan hjalp.
Det var verkligen intressant och jag rekmmenderar det verkligen!
Tunnlarna ligger i Ho Chi Minh City (Sai-gon) och staden/byn heter Cu Chi.
Det fanns tunnlar som strackte sig till Kambodjas grans och andra som gick
verkligen hur langt som helst!

Vagen over gransen. Jatte mysig tur. 6 timmar totalt i en liten bat pa
ca 20 personer..Vi fick se sa himla mycket utav livet langs floden.
Fiskodlingar och speciella flod hus som vad byggda speciellt for flodens
vandningar. De ar anpassade till en okad vatten niva om det skulle
intraffa. Ar 2001 var vattnet inne i husen, faa vilken panik man maste haft det aret!
Overallt langs floden fanns det barn som tyckte att det var jatte kul och
vinka nar baten akte forbi. Man kan val saga att man vinkade var 5 minut i 6
timmar. Men dom var ju sa sota!

Vi fick aka igenom tullen pa vattnet, det var nog den mysigaste och roligaste
tullkontroll jag nagonsin varit med om!

Tobbe eller Rickard jag kanner pa mig att ni ar inblandade!

Phnom Penh inte Prom Phenn Jessica!

Idag ska vi ga pa museét som berattar om allt som hande under Pol Potts tid. Han hann pa 3 ar doda mellan 1.7-2,5 miljoner manniskor. Det beraknar till ca 21 % av befolkningen. Alla hogutbildade skulle rojas undan och pengar och klasser avskaffades! Fatta vilket kaous! Vi ska besoka skolan som han anvande for att tortera de manniskor han ansag vara ivagen. Forst hade vi tankt aka harifran 7.30 men nar vi fick nys om museét bestammde i oss for att boka om bussen och sticka kl. 12.00 istallet. Sa det ar ett tajt schema som vanligt!
Men vi gillar det! 100% alltid!

Vi har fatt stressa nerv ar frukost nu och ska snart bege oss for att hinna med!
Snackes senare da! Och jag lovar att det snart blir lite bild publicering!!

Annu skumpigare vagar!

Jag vet att det blir ganska myckt inlagg om resan men det kan inte hjalpas. Sant ar laget just nu.
Om jag har klagat over transport tidigare sa vill jag klaga hardare idag. Assa vi har akt en liten javla mini buss inklammda langst bak i 7 timmar! Skont! Och i morse fick vi ga upp och ta bussen lockan 6.00. Trodde vi ja!
Det blev ju klart lite krangel, vad annnars!?
Igar bokade vi namligen flyg till Borneo. Det har vi namligen inte inkluderat i var jorden runt biljett. Och till det sa bokade vi turen till Kambodja och baten som vi ska aka pa Mekong floden imorgon.
Vi forstod det som att den bussen vi skulle aka i morse redan var betald, for vi betalde en massa olika grejer. Men tydlgen sa var den inte det. KUL!
Men det loste ju sig med den lilla miniu bussen. Jag har nog aldrig skumpat runt sa mycket i hela mitt liv.
7 timmar ar egentligen ingenting nar man i van vid bussar pa 12-13 timmar. Men nar det inte langre ar en sovbuss da ar det lite varre!

Sa imorgon blir det som sagt bat langs Mekong floden ove till Kambodja.
Sen ska vi overnatta Prom-phenn for att dagen efter ta oss till Ankorwat.
Jag ar osaker pa hur var internet till gang kommer till att vara da. Men den 30 november flyger vi till Borneo. For lte strander, orangutanger, berg och varme!

Jag borjade kaka malaria tabletter idag med. Jag vanta lite skakigt pa bieffekterna eftersom jag inte har provat dom innan jag akte, men det far val bara ga bra!

Tjingelng sa lange! Nu ska jag bestalla en ny pressad apelsin juice och njuta av kvalls varmen pa balkongen!

Free buckets + 12 timmar buss = Tung i huvudet!

Igar blev det lite fest! Vi hittade en liten pub som Bellas mamma hade tipsat om i for vag.
Det var happy hour och da kan man ju inte lata bli att ta den dar drinken pa kopet!;)
Det slutade med att vi stod pa en dansgolv pa en nattklubb pa stranden. Sjukt roligt!
Inte lite roligt nar vi skulle upp i morse dock. Redan klockan halv 7 skulle vi upp och aka buss hela dagen.
Men jag hann aterhamta mig med lite juice och en baguett. Som tur var fick vi sov bussar igen, sa javla skont att bara lagga sig ner med MP3n i pluggad. Man hamnar typ i buss koma. Det ar faktiskt ett javlig gott satt att fardas pa. Skonare an att aka vanlig buss och skonare an bil, for man kan verkligen lagga sig ner raklang och sova.

Vi kom fram till Sai-gon, eller Ho chi minh city om man valjer att kalla det sa, klockan atta. Vi har varit och kakat mexikanskt mat, borjar trottna pa bara nudlar och ris! Maste bryta av lite emellanat!
Vi bor billig i natt igen pa ett annu finare hotell. Det ar finast hittills och faktisk aven billigast hittills. Lite knas men det att ju inget att klaga over direkt!

Imorgon blir det utflykt till Cu chi tunnlarna, fran kriget. Det ska bli spannande!
Na nu e de sent och jag ar ap trott!
Natti natti!

Mest valspenderad 50 000 - lapp

Vi tog en lang frukost pa fredagen for det var sa javla regningt och vi hade iget speciellt som vi ville fa gjort.
Vi gick tillbaka till samma stalle som vi kakat kvallsmat kvallen innan for vi hade last om varldens storsta frukost meny for typ inga pengar alls. Stallet var rekommenderat av manga andra turister som tidigare varit dar. Jag kommer tyvarr inte ihag namnet men det var en sjukt bra restaurang. Inte for classig och inte for skabbig.
Jag bestallde in Continental Breakfast och fick: Varldens godaste kopp kaffe med mjolk, En pineapple shake, En tallrik aggrora med lok, tomat och paprika med gronsaker till, en tallrik med olika frukter, en skal med musli och yoghurt samt en baguett med butter & jam. Allt detta for bara 50 000 dong!!
Det motsvarar 20 svenska kronor! Jag har nog aldrig varit sa matt och tillfredstalld efter en frukost nagonsin!
Sa otoligt valgjort alltihop och valskmakande. Man kan val saga "kvalitet och kvantitet" i ett. Mums!

Pa eftermoddagen tordde vi inte att vi skulle fa nagot att gora med jag hade fel. Det blev ett hilma springande och mattande. Alla fick ett plotsligt sug for att kopa klanningar. Dom sydde om och mattade om dom for verkligen inga pengar alls. Jag kopte 2 siden klanningar, anpassade och omsydda efter min kropp. Jag ar sa lycklig!
lovely lovely!

Bussen pa kvallen kom over en timme forsent, vi var radda att vi hade missuppfattat allt och kanske vantat pa bussen pa fel stalle eller nagot, men den kom till slut. En javla sitt buss med bla neon ljus och varldens samsta musik pa hogsta volym. Det tog val ca 3 timmar innan chaufforen fattade att folk sov battere utan den.

Just nu befinner jag mig i Nah-trang. Vi kranglade lite med ett forsta hotell innan vi hittade ett andra som passade oss battre. Alla har tror att vi ar halv dumma i huvudet och gar pa vad som helst bara for att vi rakar var lite ljushariga. Men jag ska saga er det att efter Kina klarar man fan allt! Man blir stenhard! Och det behovs har ska ni veta.
 Jag vet inte vart benen bar idag men nagot skoj ska vi val kunna hitta pa. Imorgon kl. 8.00 aker vi till Sai-gon. Vi far hoppa over Muine for vi har alldeles for fa dagar. Och vi valjer hellre att spendera dom dar det finns mojlighet for lite mer sol.

I Monsun-regn...

I torsdags skulle vi egentligen ha tagit oss vidare ifran Hoi-an till Nah-Trang men det blev inte riktigt som vi planerade. Informationen om hur man skulle boka bussarna var inte direkt tydlig sa vi kom forsent med var forfragan. Darfor stannade vi annu en dag i Hoi-an och tur var val det for annars hade inte moppe-ligan tratt fram. Ooo ja, ni horde ratt. Sex stycken Halmstad brudar som helt impulsivt bestammer sig for att kora runt i staden pa varsin moppe. Vi var ju inte direkt glassiga, utan satt dar med feta tjocktrojor och bakat slickat har for att hjalmen skulle fa plats pa huvudet! Nice! Vi hade valdigt roligt i varje fall, korde runt i staden och inne pa sma frukt marknader. Vi korde langs odlingar och lyckades aven hitta havet dar vi racade med vara vralak!
Det gick undan, min moppe kom upp i 80 ratt sa latt men da sag man ingenting for all grus och sand som piskade i ansiktet. Funny funny! Rekommenderat! Det allra roligaste var nog att man kunde tuta som en galning. Vi var ju tvugna att gora som alla andra sa vi ocksa blev horda. Jag har aldrig tutat sa mycket i hela mitt liv som jag gjorde under de 3 timmarna. Sa javla kul!
Nar vi kom tillbaka till hotellet sa var det strom avbrott, och jag, Ella och Emelie hade inte nagot fonster i vart rum sa jag ljuger inte nar jag sager att rummet var svart som natten. Vi fick vistas i hos de andra brudarna och spela Alias och ata frukt tills vi gav upp och gick ut och kakade istallet!

Inte riktigt sa men nastan ;)
Haha!

Kringliga och krokig vagar!

Ja har i Vietnam ar motorvagen ungefar som en liten landsvag som andrar bredd lite latt oregeldundet och folk kor ju inte direkt sa lungt och sansat som de gor hemma i trygga Sverige.
Vi har namligen fardats fran Hanoi till Hue och fran Hue till Hoi-an i natt och dag. Den forsta bussen skulle ta 13 timmar sa vi skulle ha varit framme i Hue idag klockan 9 pa morgonen. Men vi kan val saga som sa att vi fick forhinder. I gar kvall lamnade vi Hanoi ca 19.00. Runt 22.00 rakar vi ut for en krock. Det ar ingen fara, allt gick bra!! Det var bara en killa som fick ett skrubbsar pa armen. Det som hande var att vi sedleds kolliderade med en lastbil sa alla fonster pa hela hogersidan av busen sprack. Jag och Ella lag mot den sidan, men efterosm vi sov pa overvagingen av sang bussen sa klarade vi oss fint. Det var bara valdigt obehagligt att vakna in till en stark inbromsning och en stot i sidan. Bussen kunde ju inte fortsatta sa vi fick stanna mitt ute i ingenstans i 3 timmar innan nasta busskom och hamtade upp oss. Men som sagt alla mar bra och resten av resan har gatt bra sa va inte oroliga dar hemma!

Vi anlande 3 timmar senare, alltsa kl 12.00 och fick vanta pa nasta buss  som skulle ta oss fran Hue till Hoi-an. Nar vi kom fran vid ca 18.00 ackliga som vi var efter att ha snuffat pa en buss i ett helt dygn, passade det bra med en god kallsmat med en kall "Sai-gon ol" och sedan ett dopp i poolen pa vart frascha hotell. Vi betalar endast 35 kr natten och bor pa ett 2 stjarnigt hotell med pool. Man kan ha det bra har i Vietnam for en billig peng!

Vi stannar nog bara i Hoi-an en dag innan vi drar vidare soderut, vi langtar efter sol och bad. Men vi far se hur turen blir med vadret! Vi trenger sol!

Battur - Halong bay

17 november
En harlig battur i Halong bay, dar vi fick se hur folket faktiskt ar bosatta pa flottar i vattnet. Dom har liksom ett litet hus uppe pa och nat i vattnet under dar dom fangar in sin mat for dagen. Ett sa himla speciellt satt att leva pa, och jaligt coolt att se. Dom hade hundar pa de sma flottarna med
och hur dom fick dit dom eller vad dom skulle ha en hund till pa en flotte mitt ute i vattnet kommer jag aldrig fa veta eller forsta.
Det var mysigt att ta batturen och blicka ut over bukten. Och mat fick vi i massor. Nu kan jag med handen pa hjartat saga att jag har atit akta vitnamesisk mat. Dom kom in med hela fiskar och krabbor tilllagade med lite gronsaker pa fat. Men det var mums mums :) Vi besokte aven en kand grotta nagonstans ute i bukten som guiden pastod var med bland de 7 unerverken. Men vi vet inte riktigt, den var nog bara till forslag.
Det blev en mysig dag pa vattnet i varje fall och vagen hem blev ytterligare 3 timmar i en minibuss...Kul!
Men det blev en javligt god kallsmat efterat!

Efter narga Hanoi beer..

Nu siter jag aterigen pa vart hotell, helt slut efter dagens aventyr...
Vi har varit ute med en bat idag runt Halong bay. Klattrat i grttor och
sett hur visa vitnmeser lever till havs. Pa sma flottar med hur dar dom fiskar!
Sjukt svart att forst for oss vasterlanningar hur man kan noj sig med det. Men
dom sag inte fttig ut alls utn hade pa sig frscha klader och hade hundar och
hangmattor pa sina sma "flottar".
Nar vi kom tillbka till Hano to at vi kvallsmat och drack vitnamesisk ol.
Pa ett jatte mysigt stalle med en jatte gullig servitris.

Denna dagen var cool i varje fall, och efterosm datorn kranglar blir det
inte bilder forran lite senre! Syns snart! Eller jag menar hors snart!;)

Halong Bay!

Nu snart ska vi ta buss och bat till det kanda Halong bay.
Det ska bli spannande att se om vi har vadret med oss den har utflyckten
eller om det blir mulet med regn och sno;) Kanske int sno men regn.
Efter en stdig frukost med tost som smakde papper ar jag redo
for ett nytt aventyr!

Vietnam, Hanoi - Det oforutsagbara!

Nar vi kom fram till Hanoi kl. 3 pa natten sa hade vi ingenstans att ta vagen. Vi hade inte kunnat forboka nagonting for internet pa P.Loft i Kina var sa otroligt daligt. Men en taxi chauffor hittade oss och korde oss till ett hotell som oturligt nog inte hade nagra rum lediga. Men det gick bra anda. Vi fick lova att sova i spa rummet, 4 fotmassage fatoljer och tva massagebankar fick bli vara sangar forsta natten i Hanoi! Den var otippad! Det sprang kackerlackor pa golvet som var 4 cm langa...uuuusch! Och sa ar vi ganska sakra pa att det var nagonting som ville krafsa sig upp ur toalettstolen mitt i natten, det krafsade och plaskade. Men ingen av oss vagade ju direkt ga barfora pa ett golv av kryp for att upptacka en uppkravlad kloakratta i toan!
Allit ar det nagonting! Men jag antar att det ar sa nar vi reser, alltid det mest oforutsagbara hander!

Peking pics and chicks!

Vi skulle akt fran Peking igar klockan 17.15, men det gick inte riktigt som vi planerat. Nar vi kom till flygplatsen var flyget valdigt mycket forsenat och det var tal om att vi skulle fa en hotell overnattning en bit bort for att ta planet dagen efter istallet. Sa vi vantade pa flygplatsen i 3 timmar innan vi fick nagon information om hur vi ska gora. En taxi korde oss till ett hotell kostnadsfritt, med mat och allt inkluderat. Det enda dom sa var att dom kontaktade oss nar det blev dags. Vi blev svin nojda over att ha lyckats fa en gratis hotell overnattning med mat och allt inkluderat. Det var bara det att 25 minuter efter att vi akt skulle vi aka tillbaka till flygplatsen igen.  Precis nar vi hade satt oss ner och fatt maten pa bordet. Det var ju bara till att resa sig, utsvultna, och gora som vi blev tillsagda. Pa flygplatsen talade dom om att det var andrade flighter och vi skulle mellanlanda nu istallet for att fa aka raka vagen. Jahapp, spannande! Vi fick vara nya biljetter och borjade ga mot gaten. I pass och bagade kontrollen sa fungerade inte vara nya biljetter for dom saknade nagon slags stampel. Sa vi fick ga tillbaka for att fa ordning pa det. Detta hande hela 3 ganger innan vi fick allt ratt pa biljetten!!! En flygvakt fick folja oss med ett godkannande sa att vi kunde ta oss igenom kontrollen. Val inne pa flygplatsen fick vi vanta hur lange som helst for det planet var tydligen inte heller klart i tid. Svin hungriga allihop. Men som tur var sa fick vi mat pa flyget och overlevde. Nar vi skulle byta flyg, nagonstans i sodra Kina, hamnade vi pa en as komplicerad flygplats med roriga ocvh vilseledande skyltar och valdigt ovetande personal. Vi skulle ta oss sjalva till en gate som inte fanns med pa skyltarna...latt... Och eftersom 1 av 10 i Kina kan engelska gjorde inte det saken lattare. Vi hade valdigt brattom ocksa for flyget skulle lyfta valdigt tatt inpa. Vi sprang fel nagra ganger innan vi val hittar ratt vag. Nar vi var pa vag mot gaten kom det en man och sa att vi hade bytat gate. Som tur var sa lag inte den sa langt ifran. Slutligen hamnade vi pa ett plan som tog oss till Hanoi. Jag sage bara det att Kina ar inte bra pa att hantera kris situationer. Det ar liksom fel pa hela apparaten. Daligt sammarbete mellan de olika delarna av flygplatsen och daligt behandlign av forvirrade passagerare. Skarpning!

Vistelsen i Peking!

Japp nu var det snart avklarat.
Vi kom hit den 10. Vi skulle ha akt pa efermiddagen men nar vi skulle checka in sa fanns inte vara biljetter med i flighten. Helt otroligt! Sa vi kom alltsa inte med. Vi fick ju panik och borjade ringa till var resebyra for att fa det fixat. Men efterom klockan var 6.00 hemma i Sverige sa kunde hon inte gora nagonting for alla kontor och allt som behovde kontaktas var tangt. Men nar Sverige val vaknade upp sa kunde vi fa ordning pa ett andra flyg klockan halv 8 pa kvallen. Men vi hann precis checka in i sista sekunden, sen fick vi springa till gaten i ren stress! Men vi kom med och vi kom valbehallna fram till Beijing.

Vart hostel lag mitt i Hutong omradet. Dar alla kineserna bor. Alla halv fattiga typ. Sa vi far ga kringelikroka runt balnd sma grander for att komma fram till vart hostel. Hostelet i sig ar faktiskt bra. Det var svinkallt forsta natten for vi hade inte fatt igang varmen. Sa vi sov med alla klader vi agde plus tacken och sovsack. Det var sa sjukt kallt! Det ar vinter och noll gradigt har. Sa vi gar runt och ser ut som michelin gubbar!
Men nu har vi varem i rummet och allt ar frid och frojd. Men det gar bra, vi betalar bara 37 kr natten har. Vi kakar mat for under 20 kr och dricker ol for 10 kr. Att ta sig fram med subway kostar bara 2 kr. Det ar helt sjukt sa billigt det ar! For att inte tala om shoppingen. Jag har precis skickan hem en baota kartong pa 14 kilo med bara vaskor och jackor. Allt som ligger dar i har jag shoppat for under 2000 kr. Det ar helt sjukt! Pekings shopping - till att rekommendera! Man maste dock vara bitch nar man prutar. Men det ar inte problem.

Vi har besokt Himmelfridens torg. Riktigt coolt var det.HUr stort som helst och hur fint som helst. Varkligen en sevardighet nar man besoker Peking.
Muren ar ocksa besokt. Mitt i sno ovadret akte vi ut dit. Det var sa sjukt kallt och sa mycket sno overallt. Jag kunde inte ens ta mig fram med mina skor for jag bara gled hela tiden. Tygskor hade vi allihop!!
Men det var sa javla coolt att veta att man stod pa den kanda muren, och samtidigt se hur den slingrade sig vidare langre och langre bort. Det var val vart att frysa litegrann!

Nu har vi atit frukost och ska packa ihop alla vara grejer och snart ta oss till flygplatsen.
Vi ar trotta pa kylan och vi vill hellre ta oss till de varma platserna.
Sa klockan 17.15 ar det Vietnam - Hanoi som vantar. Flyget tar val ca 5.5 h sa det blir bara till att plugga in MP3n.

Ha det mys allihop sa uppdaterar jag snart mer!
Det gar tyvarr inte att lagga upp bilder har for det ar sa sjukt segt. Hade jag forokt hade jag i princip missat hela resan! Sa bilder kommer snart! Hall ut!

Bye bye!

Hej hopp, snart lyfter vi!

Ja da var det snart dags att ta faval av Tokyo. 15.15 (07.15 er tid) sa lyfter planet.
Det ar val en flygtid pa ca 3-4 h. Det kanns konstigt anda att forsta landet redan
ar avklarat, visserligen sa har vi bara varit har i 5 dagar, men anda!

Igar tog vi farval av Tokyo. Vi tankte ju forst ga pa Karoke eftersom det ar sa stort har, men dom har tydligen bara kareoke i private rum som man hyr. Inte riktigt det vi ville se. Vi ville ju se galna japaner sjunga och skrika..;) Sa vi tog oss istallet upp i Olglaset som jag tidigare berattat om.
Dar tog vi lite drinkar och drack den japanska olen Asahi.
Det var mysigt att sitta pa 100 meters hojd och blicka ut over Tokyo med en
ol i handen! Ett vardigt avslut pa var vistelse!

Sensoji - Tokyos aldsta tempel mitt i smeten!

Idag gick vi lite improviserade steg runt i omradet dar vi bor. Vi borjade den soliga varma hostdagen med en promenad langs floden Sumidagawa. Vi tankte tagit en bat utflyckt men vi gick och gick och vi hittade inte nagra riktiga batar att aka med langs floden. Men vi gick intill den som sagt och njot av solen. Med solbrillor pa saklart!

Olglaset kallas den gula byggnaden, vi gissar pa att det har nagot att gora med den ljusa olen dom har -Asahi. Den andra bredvid har vi inte fatt nagon riktig klam pa, men vi antar att det ar en laga av nagot slag. Det som haller pa att byggas i bakgrunden kommer ar 2012 att bli den hogsta byggnaden i varlden!

Vi styrde stegen mot staden och hittade nagra tempel som vaxte upp fran ingenstans mitt i staden. De vackra templet heter Sensoji och ar det aldsta templet i Tokyo. De aldsta delarna byggdes ar 645. Har firas tydligen stora festivaler i Tokyo ocksa. Vi tog oss in bland folksamlingen inne pa tempel gardarna och hittade annu en gang sadana dar konstiga linor dar alla hanger upp sma papperslappar. Vi blev ju klart jatte nyfikna pa vad detta innebar. Forst trodde vi att det handlade om budord eller att man kanske skulle onska sig nagonting och sa kanske det slog in.  Sa jag provade, i tro om en lycklig spadom.
Det forsta jag laser ar "Bad fortune" - Ehh..jahapp??
Da laser jag om min framtid och det star klart och tydligt att jag inte kommer fa den personen jag vantar pa och att jag aldrig kommer kunna bygga mig ett hus. Jag skulle inte heller lyckas bra med jobb eller resor. Den spadomen kandes ju sadar! Jaha, dar stod jag med snopen min, lite latt besviken over mitt ode. Men sa i efterhand kom det en man och forklarade att man skulle handa upp de daliga spadomarna pa en pinne och saga bye bye. Sa antagligen, eller forhoppningsvis, sa tar man faval av de daliga spadommarna genom att hanga upp dom pa linan. Jag hoppas ju verkligen att det ar sa, annars ar jag ratt illa ute redan nu!

En kakgorar maskin,
vi var ju bara tvugna att prova!

Men vi vandrade vidare sedan och samme man talade om for oss att om man andades in/rokte den roken som ni ser pa bilden. Da skulle man fa lyckan med sig. Jag dit sprang ju jag med en gang, stora andetag!!
Vi promenerade sedan vidare langs de sma gulliga gatorna som fanns runt omkring. Verkligen jatte mysigt, man kunde inte riktigt forsta att nagot sadant har skulle kunna ligga mitt bland hoghusen i en stor stad.

Ikvall ska vi se om vi kan hitta ett kareoke hus, det ska ju tydligen vara ganska sa poppis har i Japan. Och kanske mest i huvudstaden. Alla japaner gar ju runt och nynnar for sig sjalva sa det ar ju inte svart att tro.
Nagot annat som jag ar helt fashinerad over ar hur otroligt trevliga alla ar. Om man fragar en person efter hjalp och personen i fraga inte kan svaret sa skickas det vidare till en fem-sex stycket och alla forsoker for fulla muggar losa problemet at dig. Och det finns en hel del som bara kommer fram till en och foroker hjalpa till fast an att man inte bett om nagon hjalp. Jag sager bara att japaner ar nog det trevligaste folk jag nagonsin traffat. Sa otoligt snalla och hjalpsamma manniskor tror jag inte man finner nagon annan stans.

10.00 hos mig!

Nu ar det morgon hos mig men 2 pa natten hemma i lilla Sverige.
Vi ar pigga och glada och ska nu ivag pa annu en dagsutflyckt i
det grymma Tokyo. Jag ar pa jakt efter ett vykort i denna stad och det
ar inhte sa latt att hitta som man skulle kunna tro..
Men men jag ska forsoka mitt bastaste!
Och fotterna mar val sadar idag, men dom far bita ihop och halla ut.
Det hade ju varit bra att ha med sig ett litet smidigt fotbad nu ;)
Men mina fotter far sin vila pa en massagebank i Vietnam.
Sen ar dom som nya igen!
Tjingelitjong nu ar vi pa gang!

Konichiwa!

Idag var vi pa jakt efter Harajuku, valdigt utsmyckade japaner med rosetter och blommor och glitter och tofsar at alla hall. Men det fanns inte sa manga nar vi kom pa plats. Det sags att dom underhaller pa sondagarna utanfor Yoyogi - park. En helig park for japaner, med tempel och shrine! Som ar stora tra uppbyggnaderna vid varje ingang. Men vi lyckades nog pricka in nagot i vajre fall for det sprang runt en massa flickor kladda som Geishror. Dom var verkligen jatte sota! Och foraldrarna ville verkligen att alla skulle ta kort pa dom. Vi blev ju bara jatte glada for vi ville ju absolut ha bilder. Efter att ha dett deras tempel gick vi och mos i parken. Vi satt dar och at lite frukt tittade ut over tradtopparna dar stadens hoghus vaxtre fram. Efter ett tag kom det fram vakter och sa att parken skulle stanga sa da var vi uppe pa vandrande fot aterigen. Denna gangen styrde vi stegen mot Ometo-Sando. Den beromda mode gatan i Tokyo dar alla markes butiker ligger. Det hade redan blivit morkt da vid 5 tiden sa vi vandrade runt och kikade in i dom upplysta butikerna.
Efter det var det faktiskt hemgang som gallde for alla var vi helt slut i benen.

Det var dagens aventyr, och mer blir det imorgon!

Shibuya, Fuji Mountain!

Igar kvall besokte vi den mest trafikerade korsningen med hur mycket manniskor som helst och lampor och tv skarmar, neon ljus och musik fran alla hall och kanter. Vi gick ju aven over vagen dar 10 000 japaner kan passera vid ett och samma gront ljus. Helt otroligt sa mycket maniskor dar finns. Och visst hojde vi medellangden en del med. Det ar liksom inte sa svart att hitta vanandra i folkmassan. Alla jag behover gora ar att spana efter 5 ljushuvuden som sticker upp :)

Det var spannande att promenera runt dar i varje fall, oturligt nog stangde typ alla affarer klockan 10 sa vi far aterkomma pa mandag for en liten extra check. Det tar as lang tid att ta sig runt i Tokyo. Vi akte en t-bana till andra sidan stan. Da tog det hela 45 minuter, det ar val ungefar som att kora till Helsingborg eller Angelholm. Det ar helt ofattbart hur stor den har staden ar, och det ar svart for oss att hanga med i svangarna och hinna se allt som ar vart att besoka. Men vi gor vart basta!

Idag har vi varit pa dagsutflyckt till Fuji Mountain. Det hogsta berget i Japan, samt en vilande vulkan sedan i borjan pa 1700-talet. Det ar val en ca 3770 moh. Vi bokade i varje fall biljetter for att aka dit idag, allt gick smidigt tyckte vi, trots att det var en 2 timmars buss tur. Nar vi var i en liten stad kommer plotsligt chaufforen fram och sa att det ar sista hall platsen. Jaha sa vi, i tro om att vi skulle stanna vid en sjo med en fin utsikt over berget. Sa vi fragde ju sjalvklart om dom visste vart berget lag eller om vi hade kommit fel. Men dom fattade ju inte ett smack.
Sa vi kliv av och hittade, som tur var, en annan backpacker som visste att berget lag i narheten och att vi var tvugna att ta Cable car upp. Sagt och gjort, men vi gick forst fel saklart innan vi hittade dom sma gungande vagnarna upp for ett berg. Darifran kunde vi se hela Vulkanen. Det var faktiskt valdigt vackert. Aven om det forst var lite svart att se pga molnen. Men vi fick i varje fall se berget och uppleva ett lite mer lantligt Japan.

Bussen hem gick ju inte forran 3 timmar senare. Sa vi satt uppe pa utkiksplatsen och hade en liten picknick med vulkanen som utsickt och solen i ryggen. Det var harligt!
Varre var det nar Sofie nastan fick en spindel rakt i huvudet. Den kom nerhissandes fran en lampa och var ricktigt acklig. Jag ar glad att du han undan gumman!

Forsta dagen i Tokyo!

Ja nu har man sett en del av Tokyo, dock bara en liten.
Staden ar ju ganska sa stor vilket vi upptackte idag.
Det ar inte direkt 10-15 minuters gang avstand mellan t-bane
stationerna som det ar i Oslo. Vi skulle besoka bade en beromd park dar palatset
tydligen ligger, och titta pa sumobrottning. Men bada tva var stangda far dagen.
Jahap... da fick vi strotsera vidare. Vi satte oss i en liten suschi restaurang, som vi lange
letade efter innan vi hittade den. Det var tydligen inte sa jatte bombaderat med den
sortens restauranger som jag trott. Jag menar om det ar nagonstans det ska
finnas gott om dom sa ar det ju har! Eller? Jaja vi hittade den i varje fall
men suschin ar inte densamma har som den ar hemma. Det har val forandrats
 till vasterlanningens behag. Eller sa gick vi inte till det allra basta stallet.
Efter lunch vandrade vi vidare till Tokyo tower. Vi akte upp pa 150 meters hojd och
blickade ut over hela staden...Trodde vi ja. Den tog ju aldrig slut! staden
fortsatte bortom horrisonten at alla hall! Forutom mot havet da. Men annars!
Assa det ar ju helt sjukt sa stor den har staden ar!

Nu ikvall ska vi aka in till en plats som ar lite "Time square look a like"
och se vad de har att bjuda pa. En lysande stad i morker med gigantiska
neon skyltar..Det ar det jag forvantar mig i alla fall :).

Ses snart!

Kopenham, Munchen, Beijing, Tokyo!

Det har antligen blivit stopp pa vart farande. Nu efter 24 timmars fard ar vi
framme pa Akasuka Smile hostel. Det var en liten japan pa cykel som hittade oss
mitt bland sma gatorna mitt i jag vet inte var och har forde oss hit.
Vi har forst akt tag i lite over 2 timmar till kastrup.
Fran kastrup flog vi bara i 1h 35 min. Men pa det sa fick vi flyga ett 8,5
timmars flyg och ett 3,5 timmars flyg. Nar vi skulle landa sista flyget sa
varnades vi for en mycket kraftig turbulens. Aj aj aj tankte jag, men det var inget
att bita i, jag har varit med om varre :)
Val pa flygplatsen i Tokyo skulle vi ta tunnelbanan till stan och vart hostel.
Det tog ocksa en timme! Herregud. Sa nu sitter jag har pa stolen efter en
kopp japanska nudlar och gungar liksom flyget. Vart hostel verkar jatte bra
forutom att det springer kakkerlackor lite har och var.
Det ar val underbart:) Not!
Bara 200 meter bort ligger en 100 yen market.
Allt kostar 100 yen. Helt perfekt for var frukost handel. 100 Yen ar
ca 8 svenska kronor.

Sa nu tankte jag krypa till sangs efter en lang och skumpig dag.
Jag maste rensa min hjarna och gora plats for alla nya farska
intryck jag ska fa imorgon!
Ha det bra sa lange, sa kommer det mer snart!

Sayonara!

Hej Hopp GummiSsnopp nu åker vi snart Shoppi Shopp!

Ja glädjen sprudlar kring köksbordet denna morgon...
Jag tror det beror på att jag ska ut och se världen ett
bra tag framöver, men ja vet inte...;)
Mamma, pappa och Annica sprudlar inte riktigt lika
mycket. Dom gillar nog inte mitt rännande lika mycket som jag gör.
Men jag kommer verkligen att sakna dom alla tre!
Tiden kommer dock gå mycket fortare än vad vi tror.
Visp kommer det säga sen är det sommar
i Halmstad igen. Ha det bra här hemma och
sköt om vår trevliga stad!

Pussar och kramar från en jessica på vandrande fot..

7 TIMMAR OCH 40 KVAR!

Jag drar om bara några timmar! Det är helt sjukt!
Asså jag ska jorden runt nu äntligen!
SEE YA SUCKERS!!

Nu är det sängdags.

Jag har alltid svårt att komma i säng på kvällarna. Jag
vet inte riktigt vad det är som sker. Men tänk då bara imorgon,
jag kommer ju inte kunna lägga mig med ro. Ännu mindre somna.
Jag hade behövt bli bundis med John Blund så att han hade
kunnat komma och tittat till mig dom gångerna jag sitter vaken för länge.
Men nu så ger jag mig! Natti natti!

Take off!

Nu vet jag! Jag vet äntligen när jag ska lämna detta pissväder!

14.30 lyfter planet ifrån Köpenhamn. Det tar oss över ett dygn att komma fram.

Helt otroligt, men då är vi i varje fall på färd.

Det är så sjukt egentligen att den dagen vi väntade på i ett helt år

ägde rum igår och inträffade aldrig. Stor besvikelse från min sida. Men nu lägger

jag det bakom mig och öppnar upp alla mina sinnen igen. Nu om bara 46 timmar

och 30 minuter så syns jag inte till i Halmstad på 7 månader.

HA DE!;)

Våg fest och lussebullar..(?)

Nu snart ska jag över till Ella. Jag Sofie och Ella ska väga våra väskor
och komma fram till en okey startvikt. Tydligen var det inte bara jag som
hade problem med det.
I övrigt så tänker min syster baka idag och hon ville jätte gärna baka lussebullar.
Hon har redan gjort en omgång scones. Man kan väl säga att hon
är på det humöret idag. Jag får ju inga lussebullar till jul.
Så vi fuskar lite..=)

15,8 kilo!

Här har man knepat och knåpat för att bara ta med det som behövs. Nej men då
väger väskan nästan 16 kilo! Herregud, det är inte okey.
Jag gick igenom den nu igen för att röja undan det som var allra minst nödvändigt
och kom ner till 13 kilo.
Men då har jag också solkräm x 4. Bara det väger ju över ett kilo. Vätska är rätt tungt.
Sen väger ju väskan i sig en del. Så jag vet inte om jah behöver röjja ner det mer eller
om det är okey nu. Jag har ju med mig plattång med. Det har inte dom andra brudarna.
Sen har jag en massa underkläder som ska röjas ut egentligen. Men det kan användas som
engångsbruk. Sen släger jag dom i näsmsta soptunna.
Allt väger ju lite lixom. Det som jag har i vätskväg är torrshampoo, sololja, ett solskydd till håret
tandkräm och Deo. Det är ju inte så jävla mycket egentligen. Men ändå så är väl bara det 1,5 kilo.
Det är inte så konstigt att vikten skjuter iväg.
Men men jag får väl gå igenom det en gång till....så trött på att packa om och om och om...
Men det är väl det som behövs tydligen.

Snakkes da!

Tokyo istället för Transibiriska järnvägen!

Jag har kanske inte talat om att det blir Tokyo istället?
Jo vårt första flight blev det lite knas med för flygbolagen ville ha uppdebitering för
ett flight som vi redan fått klartecken för och betalt. Det ville vi inte gå med på för
det handlade om alldeles för mycket pengar. Så det vi har handskats med ända sedan vi
kom hem är att fixa ett flight till Moskwa på det utsatta datumet för rätt pris.
Men det tog sin tid så vi kunde inte fixa visumen till Ryssland och Mongoliet i tid.
Detta bidrog till att vi inte kunde åka järnvägen längre för vi var tvugna att ta ett tåg som gick längre och
kostade mer. Plus att det avgick en vecka senare. Det hade inneburit att vi hade missat hela
vår vistelse i Kina. Så då sa vi det istället att vi byter ut tåget mot Tokyo.
För vi vill inte åka järnvägen när det inte är enligt våra förväntningar längre.
Så vi gör ett litet enkelt byte men Japans grymma huvudstad istället. Jag ser verkligen
fram emot det, även om jag hade velat ha det som planerat.
Men men det ska bli spännande det här! Så nu sitter vi bara och väntar på
 att få första bästa flight härifrån.

Livsnjutare...

Snart så. Just nu sitter vi fortfarande och väntar på att få komma ifrån Sverige.
Så fort Sofie ringer så kan det vara dags för oss att dra.
Det är fortfarande mycket att göra, eftersom min kära vän Ella som så
innerligt ville vara hemma igår och ta det lungt. Övertalade mig till att
stanna hemma. Sen en timme senare ringer hon och meddelar att hon har ångrat sig och vill
ut. Jaha säger jag och känner mig torrast i världen. Jag hade inget sur efter party
överhuvudtaget. Men det var pet och tjat från alla håll så det blev ju en förfest
och en krogrunda. Vi hade det faktiskt ganska mysigt.
På kvällen så åkte vi hem till Ella och käkade fiskgratäng. Haha, inte vad alla
äter till natta mat. Men det var gott=)
Sen slaggade jag där. Idag vaknade jag vid 10 och då satt Ella och
kollade på Juno. Asså den filmen är så speciell. Juno är ju sten cool och hennes
granne som är pappan till barnet är en sån rolig mes. Vi gjorde en sallad och
slog sedan på en ny film - Och så kom Polly.
Därefter tog jag mig hem och käkade grillspett, kanske inte det vanligaste i dessa tider
men det var fan så gott.

Nu är jag precis hemkommen ifrån Therese. Hon har skaffat egen lägenhet
och allt så jag kunde ju bara inte missa att hälsa på henne.
Hon är verkligen en så skön person, det vill jag att alla ska veta. (Puss Nussi;) )
 Jätte kul att ta igen allt som hänt det senaste året. Danne, Tessans pojkvän,  var också
där. Alltid kul att träffa gamla klasskompisar=)
Tack för en musig kväll och tack för att ni fått mig äta min kroppsvikt på 3 timmar!
Danne din mammas smörgåstårta va jävligt god, så det var ju värt det.;)

Nu har jag fortfarande packningen hängande över mig.
Eftersom jag var ute igår så har jag varit bakfull och slö hela dagen.
Så att göra listan har ju inte sjunkit så värst mycket, men jag har i varje fall gått igenom
allt som ska med. Nu ska jag bara organisera det så att jag väl hittar det
jag behöver på resan. Det ska bli skönt att åka snart. Då börjar mina
7 månader som livsnjutare..;)