Löddeköpinge

Blåste det igår?
Befann jag min i ett mindre samhälle fullt med tallar?
Kom jag hem igår natt?
Sov jag kanske på golvet i någon annans vardagsrum?
Började jag jobba klocklan 07.00 på Bikbok idag?
Kom jag till jobbet försent?

Ja, Ja, Nej, Ja, Ja, Ja

Igår ordnade Danne en julskinka, nummer två som ni vet, till adventsfrukost. Vi satt och tittade på Sunes julkalender, lite olika småklipp. Asså Rudolf är så jävla bra!  Det passade perfekt för att få humöret på topp en söndagsmorgon.



Efter vår julefrulle åkte vi hem till Dannes kusin Ida med familj.
Vi lagade mat ihop och vi lekte med barnen. En liten busunge på tre år och en tjej på tio år. 
Det var bakning också, bröd till soppan (som btw var sjukt god!) och efter det bakades det lussebullar. Mums mums. Vädret var ju däremot inte det bästa, men vi tänkte att det säkert snart skulle lugna ner sig. Hela kvällen satt vi och mös och drack te, tittade på Ice Age julfilm och bara umgicks. Det var en perfekt spenderad söndags eftermiddag-kväll.

När klockan var ca tio så kännde vi att vädret hade lugnat sig litegrann. Ida skulle köra mig och Danne hem nämligen så vi fick helt enkelt gå ut och känna på vädret för att se om det överhuvudtaget gick att köra.
Det hade ju varit en otrolig storm. Det var längesedan jag var med om ett sådant väder asså. All trafik förutom öresundsbron var avstängd i Skåne och Hallands län. Så det var ju inte små potatis direkt!

När vi satte oss i bilen för att köra upptäckte Ida något längre fram. Då var det ett träd som fallit rakt över vägen..Ojdå, vad gör vi nu?
Vi körde ut på en annan väg mot motorvägen men vände rätt snabbt igen. Det känndes inte rätt och att Ida skulle köra hela vägen hem själv var inte heller rätt. Vi var egentligen inte så lång bort från Malmö, bara 10-15 minuter bort i Löddeköpinge. Men att riskera en körning i den blåsten är dumt. Det låg också soptunnor från alla på gatan mitt i vägen, huller om buller. Det var ingen ordning på någonting.
Jag och Danne checkade istället in på ett fistclass hotell ;)



Vi gick upp klockan fem och gick direkt till bussen. Det såg ut som att träden hade haft slagsmål med vartanndra. Det var rätt mycket stora grenar och storaträd som hade lagt sig på backen. Ingen liten storm. Vilken tur man har som får vistas innomhus under et tsånt här väder. Tänk alla små ekorrar. Vart ska dom ta vägen?

Jag färdades konstant tills jag kom till jobbet halv åtta. Jag var inte i tid, men i god tid nog med tanke på omständigheterna!

Tack Ida och Patrik för en mysig söndag och för en väldigt oväntad övernattning!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0