Filosofi - bra eller bajs?

Alla har säkert hört de traditionella filosofi frågorna:

"Är det är verkligen en stol?"
"Om detta är en stol är den verkligen här?"
"Om jag tittar ut genom fönstret, tittar jag verkligen ut då?"

Det är den del av folosofi som jag inte känner mig enig med.
Däremot tycker jag att filosofi som berör vår fysik och våra sinnen är snäppet mer intressant.

Synen - Alla har vi förmågan att skilja på färger, förutom er förgblinda stackare. 
Himmeln är blå, gräset är grönt osv.
Men är det verkligen samma färger vi ser? Ingen kan ju någonsin "se ur andras ögon".
Den färg du kallar blå kanske någon annan ser som röd...

-En mor sitter på ängen med sitt barn och pekar upp mot himmeln. Blå himmel, säger hon. Då lär sig barnet att himmel innebär blå men i själva verket är den färgen exempelvis grön i den lilles ögon. 
Det är faktiskt väldigt intressant, färger är vad mamma och pappa har lärt oss att dom är.


Hörsel - Dom flesta utav oss har förmågan att höra. Och alla vet att ljud är vågor i luften som fångas upp av vår trumhinna. Ni som inte visste det fick veta det nu.
Då finns det en väldigt intressant detalj att disskutera.

-Om nu ljud är vågor i luft som rör sig olika beroende på volym och ljudets form, är då universum utanför vår trumhinna helt tyst?
Tänk på det. Ljud blir ju inte ljud förrän det når trumhinnan. Så är världen runt oss egentligen helt knäppt tyst. Är vår hjärna så otroligt att den kan lura oss så grundligt?




Jess - i djupa tankar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0