Det ska inte vara lätt...

Nu har jag varit på skatteverket, eller skatteetaten som man säger här. Jag har ju haft den fina turen att bli en utav de "vissa". Man trodde att allt skulle gå så galant för det gjorde det för alla andra men nej! En del får de pengarna man ska få när man deklarerar men sedan finns de "vissa" som inte får det.
Jag kom flygandes till skatteetaten i tisdags, redo att kräva min rätt. Men fick lära mig att uträkningen inte är så enkel som 10% av bruttolönen rakt ner i fickan.
Det är tydligen så att man ska subtrahera de 10% på brotto beloppet. Och sedan är det några andra skatte avgifter/utgifter - i dont´t know- som ska dras av också.
Då landar man på ett belopp som man ska multiplicera med 28%. Det talet adderat med ett annat tal ska man 
ställa mot det totala skattebeloppet under året. När man subtraherar dessa tal kan det antingen bli negativt eller positivt. Mitt blev ju positivt men det blev ett för lågt positivt tal! 
Så för att göra det lite enklare för er läsare så låg problemet i min bosättnings period.
Tydligen så står jag bara skriven i Oslo för 5 månader. Om man ökar boende perioden till 9 månader så ökar också skatte pengarna.
Fråga mig inte hur det kan vara så men efter min lektion i tisdags är det i varej fall så det går till. Så nu är jag lite kunnigare i ämnet än jag varit tidigare, trots att jag fortfarande inte fattar någonting!

Så nu har jag skickat mitt klagomål och jag får vänta ungefär en månad för att det ska bli ordnat igen...AHH!
Det är tur att jag har jobb i varje fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0