4095.2

Aldrig forr har jag kannt hjartat sla sa hart.
Aldrig forr har jag dragit djupa andetag utan att fa luft.
Aldrig for har jag haft gummiskor med gummipiggar.
Aldrig forr har jag motionerat 6 timmar i strack.
Aldig forr har jag varit sa fuktig och svettig pa samma gang.
Aldig forr har jag gatt i sma vattenfall.
Aldrig for har jag klattrat i totalt morker.
Aldrig forr har jag kampat sa hart.
Aldrig forr fram tills nu!

Jag har bestigit Mount Kinabalu pa 4095.2 moh!







Det ar nog ett av de haftigaste grejerna jag gjort i hela mitt liv. Sa grymt alltsa!
Forsta dagen klattrade vi 6 km. Det tog 6 timmar och alla var vi helt utmattade nar vi kommit upp till toppen. Vi hade ju inte direkt tranat oss infor en bergsbestigning i forvag liksom!
Vi overnattade pa ett hotell mitt pa berget och fick oss en ordentlig kvallsbuffe. Klockan 18.00 lag vi i sang for 01.30 var det upp och hoppa igen. Da skulle vi ata frukost och fortsatta klattringen i morker for att na toppen till gryningen. Vi kom upp till toppen 05.30 ca 15 minuter innan soluppgangen och det var sa javla haftigt! Det gar liksom inte att beskriva kanslan!
Det kandes som att jag stod upp over molnen och blickade ner over varlden! Assa det var sa obeskrivligt vackert.
Rekommenderas verkligen om man nu har vagarna forbi Borneo. Det kostar runt tusenlappen och det ar vart vartenda ore!
Man borjar klattra i djungel typ pa uthuggna trappor, sa det finns ju en fardig vad upp. Men den vagen forvandlas sa smaningom bara till stenblock i branta etage. Men det gar bra, man kommer upp om man bara vill!
Pa natten andrades var "klattringsmiljo" ratt sa drastiskt. Upp ur djungel och rakt pa stenslattar dar vi fick dra upp oss sjalva med hjalp av rep fasta i berg vaggen. Sa javla haftigt alltsa! Jag angrar inte en sekund av svett och yrsel. Ont i muskler jag inte ens visste fanns! Det var vart den traningsvarken som sitter i narga dagar efter!
Vi kopte ocksa varldens basta skor! Gummisko med gummiknoppar pa undersidan. Assa man kunde bestiga precis vad som helst med dom. Dom faste i allt! Det ar nog de basta sko kopet jag gjort i hela mitt liv och dom var val varda sina 16 kronor ma jag saga!



Kommentarer
Postat av: hanna w :)

Sååå jävla ballt! jag har varit dålig på att kolla vad ni håller hus och håller på med, men ibland så!;) Ta hand om er! Puss på nästippen vännen min!

2009-12-14 @ 12:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0