Ny vana

Jag håller på att införa en ny sorts vana. Och nu pratar jag inte om någon morgonrutin eller städ regel.
Detta sträcker sig utanför bostadens väggar..
Alltid när jag handlat har det funnit sånna där små lådor där man kan ge små mynt till "Rädda barnen" eller liknande. Och jag har alltid varit så slarvig med att uppmärksamma dem.
Jag tappade några kronor härom dagen och upptäckte att jag inte orkade plocka upp dom. Så jag fortsatte att gå.
Där låg dom 4-6 kronor som jag inte brydde mig ens lite om. Jag skulle inte ens märkt att dom var borta.
Och då insåg jag, när jag stod och funderade i kassan, att dom mynten hade gjort bättre nytta i en liten insamlingsbox. Där dom obetydliga små mynten, för mig, kommer att betyda för någon annan.

Så från och med nu när jag handlar ska jag låta alla små pengar glida ner i boxen.
Det kanske inte är så mycket för världen egentligen men jag tänker att man måste börja någostans.
Och jag tycker faktiskt att fler som inte tänkt på det tidigare och kanske känner igen sig kan ta in denna vana.
Tro mig jag är inte rik, totala motsatsen, men jag vet att jag klarar mig utan dom små mynten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0