bitter skåning

Jag talar självklart inte om min sambo, som för övrigt är en underbar kvinna, utan om en busschaufför.
Jag åkte hem till Halmstad igår för att hälsa på min underbara familj.
Tydligen var det massa krångel med incheckningen på bussen. Data systemet låg nere. Så igår kära vänner hade många kunnat blåsa swebus ordentligt, i princip hittat på en kod och klampat rakt på. Men tyvärr så gick dom inte ut med denna informationen till allmänheten;) Hur som helst så sov jag gott i tre timmar till Udevalla, låg i dvala till Göteborg tills att vi bytte chaufför.

Först under bytet fick dom försöka lösa alla bokningsnummer utan data för att klara ut hur många som skulle med bussen och hur måna som faktiskt var på bussen. Redan här började den skönt vräkande medelåldriga mannen från Skåne, med flint, bli uppstressad. När bytet var klart kom nästa problem.


En utlänska man med grov brytning springer fram.
Utländks man(M) Bitter skåning (BS).


M: Går det denna bus til Tysklandt?"

BS: Till Tyskland? Nää denna går till Köpenhamn. Eller det beror på vad du menar med det? Man kan byta buss i Köpenhamn för att komma till Tyskland, det kan man.

M: Okey, ja komma med henne om 5 minut?"

BS: Nej, bussen går om tre minuter, och då kör vi så du får skynda dig!

M: Oki oki!


Mannen springer in i byggnaden igen, ut kommer en äldre man(ÄM), utländsk med en grov brytning.


ÄM: Går busen til Tysklandt?

BS: Ja man kan göra ett byte och åka vidare till Tyskland i Köpenhamn. Är det du som ska med bussen? Har du biljett?

ÄM: Nej jag häma henne.

BS: Ja men du får skynda dig för vi måste åka nu! skynda dig!

Och den äldre mannen försvinner in i byggnaden. Chauffören tar och fyller väntan med ett välkomst meddelande till övriga passagerare och uppmanar starkt till bälte, vilket jag faktiskt redan var duktig och hade på mig. Man vågar ju inte åka obältad i 6 timmar på isbana! Idioter är resten obältade, skulle jag vilja säga!
Chauffören hoppar ur bussen och går in på terminalen för att se hur det går. 2 sekunder senare är han på väg tillbaka. Mannen kommer ut igen med rullväska
.


BS: Är ni färdiga för vi måste verkligen åka nu!!

M: Ja hon komer hon komer!

Alla på första raderna som hängt med i allt detta tittar mot byggnaden, en kvinna(K) kommer gående.
Äntligen tänkte jag.


K: Här är det biljeterna.

BS: Ja okey tack, men se till att gå på bussen nu.

K: Måste vi vänta på henne.

BS: Ja men asså henne, vem är henne? Är det inte du som ska med busen?

K: Nej hon komer snart.

Här börjar det osa från den kala hjässan.

Men slutligen så ser vi alla en liten påskgumma komma gunngandes fram mot bussen, ledd av den äldre mannen.
Väl framme vid bussen visar det sig att det bara var hon som skulle ta bussen. Det blir ett fint familjefarväl som busschauffören inte helt har tålamodet för. Så han tvingar in kvinnan i bussen ständer glasdörren för resen av familjen och börjar backa ut bussen med ett bittert humör.

Väl utbackade, redo för att köra kommer en rödhårig kort kvinna(RK) springandes mot bussen.

RK: Hallåå halååå! Stanna stanna!!

BS: Asså vi skulle ha kört för 8 minuter sedan!

RK: Ja men det är väldigt viktigt för mig att jag kommer till Helsingborg!

BS: Ja men då skulle du ha kommit i tid, hade detta varit ett tåg hade det redan kört!!


Jag personligen tycke synd och chauffören, vem hade inte blivit irriterad i denna situation. Det västa av allt var att han inte ens blev tackad för att han stannade. Jävla svenskar!
Men underhållande det var det:)









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0