Sensoji - Tokyos aldsta tempel mitt i smeten!

Idag gick vi lite improviserade steg runt i omradet dar vi bor. Vi borjade den soliga varma hostdagen med en promenad langs floden Sumidagawa. Vi tankte tagit en bat utflyckt men vi gick och gick och vi hittade inte nagra riktiga batar att aka med langs floden. Men vi gick intill den som sagt och njot av solen. Med solbrillor pa saklart!



Olglaset kallas den gula byggnaden, vi gissar pa att det har nagot att gora med den ljusa olen dom har -Asahi. Den andra bredvid har vi inte fatt nagon riktig klam pa, men vi antar att det ar en laga av nagot slag. Det som haller pa att byggas i bakgrunden kommer ar 2012 att bli den hogsta byggnaden i varlden!

Vi styrde stegen mot staden och hittade nagra tempel som vaxte upp fran ingenstans mitt i staden. De vackra templet heter Sensoji och ar det aldsta templet i Tokyo. De aldsta delarna byggdes ar 645. Har firas tydligen stora festivaler i Tokyo ocksa. Vi tog oss in bland folksamlingen inne pa tempel gardarna och hittade annu en gang sadana dar konstiga linor dar alla hanger upp sma papperslappar. Vi blev ju klart jatte nyfikna pa vad detta innebar. Forst trodde vi att det handlade om budord eller att man kanske skulle onska sig nagonting och sa kanske det slog in.  Sa jag provade, i tro om en lycklig spadom.
Det forsta jag laser ar "Bad fortune" - Ehh..jahapp??
Da laser jag om min framtid och det star klart och tydligt att jag inte kommer fa den personen jag vantar pa och att jag aldrig kommer kunna bygga mig ett hus. Jag skulle inte heller lyckas bra med jobb eller resor. Den spadomen kandes ju sadar! Jaha, dar stod jag med snopen min, lite latt besviken over mitt ode. Men sa i efterhand kom det en man och forklarade att man skulle handa upp de daliga spadomarna pa en pinne och saga bye bye. Sa antagligen, eller forhoppningsvis, sa tar man faval av de daliga spadommarna genom att hanga upp dom pa linan. Jag hoppas ju verkligen att det ar sa, annars ar jag ratt illa ute redan nu!







En kakgorar maskin,
vi var ju bara tvugna att prova!

Men vi vandrade vidare sedan och samme man talade om for oss att om man andades in/rokte den roken som ni ser pa bilden. Da skulle man fa lyckan med sig. Jag dit sprang ju jag med en gang, stora andetag!!
Vi promenerade sedan vidare langs de sma gulliga gatorna som fanns runt omkring. Verkligen jatte mysigt, man kunde inte riktigt forsta att nagot sadant har skulle kunna ligga mitt bland hoghusen i en stor stad.

Ikvall ska vi se om vi kan hitta ett kareoke hus, det ska ju tydligen vara ganska sa poppis har i Japan. Och kanske mest i huvudstaden. Alla japaner gar ju runt och nynnar for sig sjalva sa det ar ju inte svart att tro.
Nagot annat som jag ar helt fashinerad over ar hur otroligt trevliga alla ar. Om man fragar en person efter hjalp och personen i fraga inte kan svaret sa skickas det vidare till en fem-sex stycket och alla forsoker for fulla muggar losa problemet at dig. Och det finns en hel del som bara kommer fram till en och foroker hjalpa till fast an att man inte bett om nagon hjalp. Jag sager bara att japaner ar nog det trevligaste folk jag nagonsin traffat. Sa otoligt snalla och hjalpsamma manniskor tror jag inte man finner nagon annan stans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0