Djungeltur i Kinabatangan!!

Ja nu har jag javlar gatt i tat djungel och leriga polar. Fatt blodiglar pa alla klader och spindelnat i ansiktet. Sett krokodiler lang flodkanten och apor i traden. Det var verkligen en haftig 2 dagars tur i djungeln!

Forsta dagen fick vi aka pa River-cruise langs floden. Det var javligt haftigt att sitta dar i baten och bara vanta spant pa vad som skulle dyka upp i vattnet eller bland traden. Apor sag vi i massor. Totalt 4 olika sorter.
Pa kvallen var det night trekking i det tjocka morkret. Allt man hade var pannlampan pa huvudet. Inte det allra basta egentligen for det fyllde ansiktet men alla mojliga insekter. Till och med stora fjarliar flog rakt in i ansiktet. Sa jag tog helt enkelt av mig den forbannade pannlampan och holl den i handen istallet! Vi sag alla mojliga smadjur som krabbor, spindlar, fladdermoss, grodor, blodiglar och en orm! Som tur var var det bara en bebis orm. Hade det varit de fullvuxna ormarna hade man dott inom en timme efter ett bett. Kandes ju bra nar man gick med sina sma tunna tygskor sa langt bort ifran civilisation som bara mojligt!Greit! Men vi overlevde i varje fall.
Dag tva inneholl ocksa river cruise och trekking, fast pa dagtid. Pa kvallen blev det ytterligare tva batturer och vi lyckades se en stor krokodil, elefanter och orangutanger! Orangutangerna ar bland de mest sallsynta att lyckas se sa har ars. Sa vi ar ju sjukt glada over att ha gjort det! Jag ar verkligen nojd med min djungeltur och glad over att tjag slapp sova utomhus bland iglarna!

Pa kvallen pa var sista river-cruise hade i med en annan backpacker i baten som berattade om krokodilsafari i Australien. Det hade tydligen varit en krokodil som hade valt en bat i ungefar var storlek sa alla hade fatt simma i panik in till land. Och en annan gang da baten hade spruckit och passagerarna fick klattra upp i ett trad. Nar de blickade ner i vattnet simmade det krockodiler under tradgrenarna i vantan pa att nagon skulle ramla ner.
Sanna historier ar inte roliga att hora nar man sitter i en bat pa en flod full med krokodiler!! Nagonting slog i baten pa vagen tillbaka och mitt hjarta stannade! Alla blev helt tysta och jag vande mig om och kollade pa Guiden. Ingen fara sa han, det var bara en stor tradstam. Men baten den har borjat lacka.
Jaha, eh kor tillbaka till land nu tack! Vi satt 9 personer i en bat for maximum 6 sa da ville jag verkligen verkligen inte aka bat pa floden langre!! Jag ville in pa land!

Pa vagen ifran djungeln besokte vi aven natur reservatet for orangutanger i Sepilok. Assa orangutang bebisar ar nog det sotaste som finns! Sa stora ogon och alldeles lurviga och bara sa sota!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0